Wat is arbeidsmarktcommunicatie?
Arbeidsmarktcommunicatie zet je in om naar buiten te treden met je werkgeversmerk. Onder arbeidsmarktcommunicatie vallen verschillende facetten. Deze facetten hebben het gezamenlijke doel nieuwe medewerkers te werven die goed passen binnen jouw organisatie. Arbeidsmarktcommunicatie stelt je daarnaast in staat om een sterk werkgeversmerk te bouwen, wat ervoor zorgt dat je op een positieve manier contact kunt onderhouden met je huidige, potentiële en oud-medewerkers.
Versterk je positie op de arbeidsmarkt, vergroot je retentiepercentage en trek nieuw talent aan door middel van krachtige arbeidsmarktcommunicatie. Arbeidsmarktcommunicatie is een belangrijk onderdeel van jouw recruitmentstrategie. Het speelt een essentiële rol in het creëren van concurrentievoordeel en het realiseren van groei en continuïteit.
Wat wordt er verstaan onder arbeidsmarktcommunicatie?
Simpel gezegd vallen alle werkzaamheden en processen die je als werkgever inzet om jouw positionering op de arbeidsmarkt te versterken, onder arbeidsmarktcommunicatie. Je kunt dan denken aan Employer Branding en Recruitment Marketing.
Werkzaamheden die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld het opstellen van vacature-advertenties en -videos, het ontwikkelen en delen van communicatieboodschappen, het actief inzetten van social media om het werkgeversmerk te versterken, het organiseren van evenementen en beurzen en het realiseren van de interne communicatie binnen een organisatie.
Hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie in?
Het inzetten van goede arbeidsmarktcommunicatie vraagt om inzicht. Wat zijn de voordelen van werken bij jouw organisatie? En hoe ga je dit naar krachtige campagnes vertalen? Door de USP’s met betrekking tot jouw employer brand te formuleren kun je de voordelen van werken bij jouw organisatie beter overbrengen bij potentiële nieuwe medewerkers. Hierdoor trek je kandidaten aan die zich aansluiten bij jouw bedrijfsdoelen en -cultuur.
Daarnaast is het belangrijk dat je een goed beeld hebt van je doelgroep. Hoe ga je jouw arbeidsmarktcommunicatie inzetten om deze groep te bereiken en wat is er nodig om deze mensen te overtuigen van jouw organisatie? Maak hiervoor een goede contentkalender met een gedegen arbeidsmarkt communicatie strategie.