Wat is een recruitmentstrategie?
Een recruitmentstrategie hanteer je wanneer je als organisatie systematisch nieuwe medewerkers wil verleiden, aantrekken en behouden. Deze strategie is meestal gericht op de middellange termijn en heeft als doel de groei en het succes van een organisatie op de lange termijn te waarborgen.
Het opstellen van een effectieve recruitmentstrategie bestaat uit verschillende fases. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het maken van een doelgroepanalyse, het in kaart brengen van je huidige en gewenste Employer Brand, verschillende sourcing strategieën analyseren, een analyse van het selectieproces, processen rondom onboarding en het verhogen van retentie formuleren.
Bij het opstellen van een recruitmentstrategie houden we altijd rekening met de branche waarin jouw organisatie zich begeeft, je concurrentie en de huidige arbeidsmarkt. Het aanhouden van een recruitmentstrategie is een continu proces van evaluatie en optimalisatie. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen nu, maar ook de komende jaren de ideale kandidaat naar jouw organisatie weet te trekken.
Waarom werken met een recruitmentstrategie?
Zonder strategie loop je als recruiter eigenlijk altijd achter de feiten aan. Door ad hoc te werven ben je te laat wanneer je vacatures opstelt, kandidaten moet zoeken en tijdig functies wil vullen. Een goede recruitmentstrategie versterkt je Employer Brand en vermindert de tijd en kosten die gemoeid gaan met het recruitmentproces. Voor het opstellen van een recruitmentstrategie onderzoek je welke doelen jouw organisatie wil halen op het gebied van recruitment en werk je direct handvatten uit om deze doelen aan te vliegen.
Daarnaast dwingt een recruitmentstrategie je om vooruit te kijken. Welke ontwikkelingen staan jouw organisatie te wachten? Verwacht de organisatie groei? Welke mensen zijn nodig om deze groei te faciliteren en wanneer moeten deze personen binnen kunnen beginnen met werken. Een passende recruitmentstrategie helpt jouw organisatie om haar doelen sneller en beter te behalen.
Behaal concurrentievoordeel door middel van strategisch recruitment
Recruitment is voorspelbaar. Het wordt namelijk gebaseerd op de behoeften van je organisatie. Het is dan ook belangrijk dat je een goed beeld hebt van hetgeen wat er speelt binnen zowel je organisatie als branche. Is er nieuw personeel nodig? Jouw recruitmentstrategie zou moeten starten met een strategische personeelsplanning.
Een strategische personeelsplanning helpt je om gericht, effectief en tijdig te sturen op een optimale bezetting binnen je organisatie. Door te kijken naar veranderende personeelsbehoeften binnen je organisatie kun je een voorspelling maken voor de behoeften van het komende jaar of de komende periode.
Op basis van deze planning kun je een passende recruitmentstrategie opstellen. Hierbij kijk je niet alleen naar het personeel dat je nodig hebt, maar ook wanneer, via welke kanalen je mogelijke kandidaten gaat bereiken en hoe of wanneer je een vacature uitzet.