Wat doet een recruitment marketeer?
Recruitment marketeers helpen jouw organisatie bij het ontwikkelen, optimaliseren en versterken van je werkgeversmerk en het bereik hiervan. Recruitment marketeers werken vaak nauw samen met je recruitmentafdeling. Het is de taak van de recruitment marketeer om de USP’s van jouw organisatie met betrekking tot werkgeverschap in kaart te brengen en deze onder de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen.
Recruitment marketing gaat uiteindelijk om het aantrekken van nieuw talent. De recruitment marketeer koppelt de USP’s van jouw organisatie aan de wensen en eisen van potentiële kandidaten en brengt deze naar buiten door middel van passende vacatures en marketingcampagnes.
Waarom is recruitment marketing belangrijk
Steeds meer organisaties hebben last van lang openstaande vacatures. Iedere organisatie wil aanstormend talent naar zich toe trekken, maar dat wordt steeds lastiger. De arbeidsmarkt is krap en sollicitanten hebben meer keuze dan ooit tevoren. Door gebruik te maken van recruitment marketing positioneer je jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever.
Wanneer je gebruik maakt van recruitment marketing laat je de buitenwereld zien wie jij bent als werkgever. Dit beeld noemen we je employer brand. Recruitment marketing versterkt de positie van dit werkgeversmerk en zorgt ervoor dat jouw organisatie als magneet werkt voor nieuw talent. Effectieve recruitment marketing zorgt ervoor dat je meer reacties krijgt op je vacatures en vermindert de tijd en kosten van je recruitment processen.
Recruitment Marketing helpt je daarnaast bij het bereiken van latent werkzoekenden. Mensen die openstaan voor werk, maar hier niet actief naar op zoek zijn. Deze doelgroep is gemiddeld 5 keer groter dan actief werkzoekenden. Een recruitment marketeer weet hoe hij of zij deze doelgroep kan bereiken voor jouw organisatie!
Wanneer zet je een recruitment marketeer in?
Recruitment marketeers zijn gespecialiseerd in het bereiken van de juiste doelgroep, met de juiste middelen. De focus ligt hier niet alleen op het bereiken van actief werkzoekenden, maar ook latent werkzoekenden. Daarnaast helpt een recruitment marketeer bij het opzetten van een sterk werkgeversmerk, zodat je jouw organisatie op een positieve manier kunt presenteren bij potentiële kandidaten.
Wanneer je organisatie flink groeit of wanneer je regelmatig behoefte hebt aan nieuwe medewerkers, kan een recruitment marketeer een flinke impact maken op het bereiken van potentiële kandidaten, waarmee je de mogelijke interesse in jouw organisatie en functies vergroot.