Werken aan een sterk Employer Brand

Werken aan een sterk Employer Brand

Employer branding, je kunt er bijna niet meer omheen. Een sterk employer brand is cruciaal in deze krappe arbeidsmarkt. Maar, wat is employer branding precies, waarom is een sterk employer brand zo belangrijk en hoe pak je het proces naar een sterk employer brand aan? Wij vertellen je er graag meer over!

Wat is employer branding?
Employer branding is dát wat jouw organisatie interessant en onderscheidend maakt voor huidige én potentiële werknemers. Dit, om een voorkeurspositie te krijgen en te behouden. Het behouden is minstens net zo belangrijk, je wilt namelijk altijd top-of-mind zijn in het hoofd van (potentiële) werknemers. Het gaat niet alleen om het presenteren van jezelf als goede werkgever, maar ook om de goede werkgever te zijn. Kort gezegd: employer branding is investeren in je communicatie, imago en cultuur als werkgever, met als resultaat: werknemers die graag voor jouw organisatie (willen) werken. 

De basis van je employer brand
Maar eerst even helemaal terug naar het begin. Het beeld van jou als aantrekkelijke werkgever wordt bepaald door wat jij je medewerkers te bieden hebt: je Employee Value Proposition (EVP). De EVP is de basis van het employer brand van je organisatie en geeft aan welke waarde jij als bedrijf toevoegt voor je huidige en toekomstige werknemers in ruil voor hun inzet en tijd. Daarbij gaat het niet alleen om een goed salaris, een fijne werkomgeving en voldoening, maar ook om de persoonlijkheid, cultuur en waarden van jouw organisatie. Dit samen vormt je EVP, je werkgeversbelofte.

Interne identiteit: bij het opzetten van je EVP kijk je onder andere naar wat de unieke factoren zijn binnen jouw organisatie en waarin jij je onderscheidt van de concurrent. Zet deze kernwaarden op een rij en ga na hoe deze tot uiting komen. Kijken je medewerkers ook op deze manier naar de organisatie? Het heeft geen zin om een lijst met waarden en USP’s op te stellen als je medewerkers daar niet achter staan.
Extern imago: wat zijn de associaties die mensen hebben bij jouw organisatie? Dit is een belangrijk punt om mee te nemen tijdens het opstellen van je EVP. Misschien weet je niet precies wat jouw externe imago is; dan kun je bijvoorbeeld review websites bekijken zoals Glassdoor of feedback ophalen bij je leveranciers.
Behoefte doelgroep: wat vindt de doelgroep belangrijk in een werkgever? Waar het voorheen vooral ging om een goed salaris en vakantiedagen, spelen nu carrièremogelijkheden en de interne cultuur een belangrijke rol. Wat iemand belangrijk vindt, verschilt enorm per doelgroep. Het is daarom belangrijk om eerst te achterhalen wie je doelgroep is. Goede tools hiervoor zijn bijvoorbeeld Jobdigger of de Doelgroependashboard.

Wat zijn de voordelen van een sterk employer brand?
Naast het goede beeld wat je ex-, potentiele- en huidige werknemers door een sterk employer brand bij jouw organisatie hebben, is het hebben van een sterk employer brand voor meer dingen belangrijk. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat een match met een potentiële kandidaat sneller wordt gemaakt. Door een kandidaat een kijkje te laten nemen in jouw bedrijfscultuur, kan hij of zij beter inschatten of hij bij de organisatie past. Zo zorg je op de korte termijn voor een betere match, vacatures die sneller worden ingevuld én voor minder wervingskosten.

Op de lange termijn heeft het hebben van een sterk employer brand ook een positief effect. Employer branding zorgt er ook voor dat huidige werknemers langer bij de organisatie blijven werken doordat ze zich meer betrokken voelen. Dit zorgt voor minder verloop en dus automatisch ook voor minder, nieuwe, openstaande vacatures. Win-win-win-win, toch?

Een sterk employer brand in 4 stappen

1. Begrijpen
Om een sterk employer brand op te bouwen, moet je weten waar je met je organisatie staat, waar je naartoe wil én begrijpen waar jouw medewerkers door worden gedreven. Hier kun je achter komen door in gesprek te gaan met je medewerkers of door bijvoorbeeld een (anoniem) tevredenheidsonderzoek en door middel van een data onderzoek van de doelgroep.

2. Strategie en plan
Waarin onderscheid jij je als werkgever en via welke kanalen ga jij je ambities realiseren? Een sterk employer brand neerzetten is niet iets wat je vandaag ‘even’ doet: het is een strategie voor de lange termijn!

3. Uitvoeren
Het is nu tijd om jouw verhaal te vertellen en je merk uit te bouwen tot een aantrekkelijk werkgeversmerk. Met onze consultants rollen we samen jou gehele employer brand uit met een gedegen strategie erachter.

4. Meten
Het is belangrijk om regelmatig te meten of je imago als werkgever nog aansluit bij de wensen van je doelgroep én welke resultaten je employer branding-strategie heeft opgeleverd. Wat goed is om te meten:
Krijg je meer sollicitanten na het uitvoeren van je employer branding strategie?
Blijven medewerkers gemiddeld langer in dienst?
Zijn er minder medewerkers die binnen de eerste zes maanden opzeggen of blijven ze langer in dienst?
Via welke kanalen trek je de meeste sollicitanten?

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?

Design en realisatie door Dashed