Employer branding, je kunt er bijna niet meer omheen. Een sterk employer brand is cruciaal in deze krappe arbeidsmarkt. Maar, wat is employer branding precies, waarom is een sterk employer brand zo belangrijk en hoe pak je het proces naar een sterk employer brand aan? Wij vertellen je er graag meer over!
Wat is Employer Branding?
Employer branding gaat over hoe jouw organisatie wordt waargenomen als werkgever. Dit omvat zowel de huidige werknemers als potentiële medewerkers. Een sterk employer brand helpt je niet alleen om nieuw talent aan te trekken, maar ook om je huidige personeel tevreden en betrokken te houden.
Een goede employer branding strategie zorgt ervoor dat jouw bedrijf zich onderscheidt van concurrenten in een vaak krappe arbeidsmarkt. Het is dus van essentieel belang om je employer branding goed op te zetten en te onderhouden, zodat je een aantrekkelijke werkgever blijft voor zowel huidige als toekomstige medewerkers.
Waarom is Employer Branding belangrijk?
95 procent van de werkzoekenden vindt het imago van een organisatie belangrijk. Een goede employer branding helpt je met het vertellen van deze boodschap. Het is niet alleen om nieuwe medewerkers aan te trekken, maar ook om het personeelsverloop te verminderen. Latente werkzoekenden en andere potentiële kandidaten zijn vaak op zoek naar werkgevers met een positief imago en een bedrijfscultuur waarin zij zich thuis voelen.
In een competitieve arbeidsmarkt, waar de strijd om het aantrekken van talent groot is, zorgt een sterk werkgeversmerk ervoor dat jouw organisatie de betere sollicitanten aantrekt. Bovendien leidt het tot lager verloop, omdat je personeel zich meer verbonden voelt met de waarden van het bedrijf.
De basis van je Employer Brand
De basis van je Employer Branding strategie
Maar eerst even helemaal terug naar het begin. Het beeld van jou als aantrekkelijke werkgever wordt bepaald door wat jij je medewerkers te bieden hebt: je Employee Value Proposition (EVP).
De EVP is de basis van het employer brand van je organisatie en geeft aan welke waarde jij als bedrijf toevoegt voor je huidige en toekomstige werknemers in ruil voor hun inzet en tijd. Daarbij gaat het niet alleen om een goed salaris, een fijne werkomgeving en voldoening, maar ook om de persoonlijkheid, cultuur en waarden van jouw organisatie. Dit samen vormt je EVP, je werkgeversbelofte.
Interne Identiteit
bij het opzetten van je EVP kijk je onder andere naar wat de unieke factoren zijn binnen jouw organisatie en waarin jij je onderscheidt van de concurrent. Zet deze kernwaarden op een rij en ga na hoe deze tot uiting komen. Kijken je medewerkers ook op deze manier naar de organisatie? Het heeft geen zin om een lijst met waarden en USP's op te stellen als je medewerkers daar niet achter staan.
Extern Imago
wat zijn de associaties die mensen hebben bij jouw organisatie? Dit is een belangrijk punt om mee te nemen tijdens het opstellen van je EVP. Misschien weet je niet precies wat jouw externe imago is; dan kun je bijvoorbeeld review websites bekijken zoals Glassdoor of feedback ophalen bij je leveranciers.
Behoefte doelgroep
wat vindt de doelgroep belangrijk in een werkgever? Waar het voorheen vooral ging om een goed salaris en vakantiedagen, spelen nu carrièremogelijkheden en de interne cultuur een belangrijke rol. Wat iemand belangrijk vindt, verschilt enorm per doelgroep.
Het is daarom belangrijk om eerst te achterhalen wie je doelgroep is. Goede tools hiervoor zijn bijvoorbeeld Jobdigger of de Doelgroependashboard.
Wat zijn de voordelen van een sterk Employer Brand
Een sterk employer brand biedt veel meer voordelen dan alleen een positief imago bij potentiële kandidaten. Het zorgt ervoor dat jouw organisatie aantrekkelijk is voor ex-, potentiële- en huidige werknemers en speelt een belangrijke rol in het sneller vinden van de juiste match met nieuwe kandidaten. Door kandidaten een kijkje te geven in jouw bedrijfscultuur kunnen zij beter inschatten of ze passen bij de organisatie. Dit resulteert in een snellere invulling van vacatures, lagere wervingskosten en een verbeterde kwaliteit van nieuwe medewerkers.
Ook op de lange termijn heeft een sterk werkgeversmerk grote voordelen. Het vergroot de betrokkenheid van huidige werknemers, waardoor zij langer bij de organisatie blijven werken en het verloop binnen het team vermindert. Minder verloop betekent minder openstaande vacatures en daardoor een structurele besparing op wervingskosten. Bovendien zorgt een sterk employer brand voor een constante instroom van talent, wat de afhankelijkheid van actieve wervingscampagnes verkleint. Werknemers voelen zich gelukkiger en meer verbonden met de organisatie, wat bijdraagt aan hogere motivatie en productiviteit.
Een sterk employer brand creëert dus niet alleen directe voordelen, zoals sneller ingevulde vacatures, maar heeft ook een blijvende impact op de interne cultuur en het succes van de organisatie. Win-win-win-win, toch?
Employer Value Proposition
Een sterke Employer Value Proposition (EVP) is de kern van een effectieve employer branding strategie. Het gaat hierbij om het unieke aanbod dat jouw organisatie doet aan zowel huidige werknemers als potentiële medewerkers.
Een goede employee value proposition zorgt ervoor dat je niet alleen nieuwe talenten aantrekt, maar ook je huidige personeel betrokken en gemotiveerd houdt. In een krappe arbeidsmarkt, waar latente werkzoekenden wellicht nog niet actief op zoek zijn, kan een duidelijke EVP het verschil maken tussen jouw organisatie en die van concurrenten.
Het ontwikkelen van een aantrekkelijke EVP gaat verder dan alleen salaris; het omvat zaken zoals bedrijfscultuur, ontwikkelingsmogelijkheden, en een prettige werkcultuur. Hierdoor ben je als werkgever beter in staat om potentiële kandidaten aan te trekken die perfect passen binnen de huidige medewerkers en de waarden die jouw organisatie wil uitstralen.
Door een sterk employer brand te creëren rond je EVP, vergroot je de kans op een goede match met kandidaten, wat uiteindelijk leidt tot lager verloop en een sterkere verbinding met je personeel.
Een sterk werkgeversmerk in 4 stappen
1. Begrijpen
Om een sterk employer brand op te bouwen, moet je weten waar je met je organisatie staat, waar je naartoe wil én begrijpen waar jouw medewerkers door worden gedreven. Hier kun je achter komen door in gesprek te gaan met je medewerkers of door bijvoorbeeld een (anoniem) tevredenheidsonderzoek en door middel van een data onderzoek van de doelgroep.
2. Strategie en plan
Waarin onderscheid jij je als werkgever en via welke kanalen ga jij je ambities realiseren? Een sterk employer brand neerzetten is niet iets wat je vandaag ‘even' doet: het is een strategie voor de lange termijn!
3. Uitvoeren
Het is nu tijd om jouw verhaal te vertellen en je merk uit te bouwen tot een aantrekkelijk werkgeversmerk. Met onze consultants rollen we samen jou gehele employer brand uit met een gedegen strategie erachter.
4. Meten
Het is belangrijk om regelmatig te meten of je imago als werkgever nog aansluit bij de wensen van je doelgroep én welke resultaten je employer branding-strategie heeft opgeleverd. Wat goed is om te meten:
• Krijg je meer sollicitanten na het uitvoeren van je employer branding strategie?
• Blijven medewerkers gemiddeld langer in dienst?
• Zijn er minder medewerkers die binnen de eerste zes maanden opzeggen of blijven ze langer in dienst?
• Via welke kanalen trek je de meeste sollicitanten?
Employer Branding Campagne
Een goed doordachte employer branding campagne speelt een cruciale rol in het neerzetten van een sterk werkgeversmerk. In zo’n campagne zorg je ervoor dat zowel interne identiteit als externe communicatie synchroon lopen, zodat jouw organisatie zowel voor huidige werknemers als voor nieuwe medewerkers aantrekkelijk is.
Denk hierbij aan een mix van tools en technieken, zoals een employer branding video, content op social mediakanalen, en testimonials van betrokken medewerkers. Dit helpt om een positief imago neer te zetten en je te onderscheiden van andere werkgevers.
Een succesvolle employer branding campagne begint met het bepalen van je unieke kernwaarden en wat je als organisatie wilt uitstralen. Hiermee kun je een onderscheidende voorkeurspositie creëren op de arbeidsmarkt.
Het draait erom nieuw talent aan te trekken dat niet alleen aansluit bij de openstaande vacatures, maar ook past binnen de cultuur van je organisatie. Door te focussen op het versterken van je externe employer branding, kun je je positie als aantrekkelijke werkgever op de lange termijn versterken en de beste mensen aan je binden.