Adverteren via TikTok

Adverteren via TikTok

“TikTok, dat platform waar tienermeisjes dansen op trending muziek.”

Dat is waarschijnlijk waar je aan denkt als je ‘TikTok’ hoort, of niet? Maar, niets is minder waar! Lees hieronder alles wat je moet weten over adverteren op TikTok.

Waar TikTok in 2016 begon als app waar voornamelijk op werd gedanst en geplaybackt, wordt de app nu voor veel meer doelen gebruikt. Zo vind je op TikTok niet alleen grappige video’s, maar ook informatieve video’s met bijvoorbeeld reistips, video’s met recepten, video’s met aankondigingen en ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet bedenken en er is een creatieve video van gemaakt op TikTok.

Wie gebruikt TikTok?
De groei die TikTok in Nederland doormaakt is enorm. Voorheen (toen de app voornamelijk werd gebruikt als dans-app) was de doelgroep op TikTok erg jong. Uit onderzoek blijkt dat in 2020 de grootste categorie TikTok gebruikers nog tussen de 9 en 11 jaar oud was. Dit is tegenwoordig compleet anders. Er zijn op dit moment in Nederland 695.000 mensen tussen de 20 jaar en 24 jaar die het platform gebruiken. Dit is een groei van ruim 93% (!!) ten opzichte van 2021. In 2021 gebruikten 360.000 mensen uit deze leeftijdscategorie TikTok. Ook is het TikTok gebruik onder de 40+’ers in Nederland enorm toegenomen. Waar er in 2021 455.000 TikTok gebruikers van 40+ waren, zijn het er in 2022 maar liefst 685.000. Hieruit kunnen wij concluderen dat TikTok lang niet alleen meer is voor jonge meisjes die dans video’s maken. Het wordt dus hoogste tijd om TikTok is te zetten voor jouw bedrijf!

Waarom TikTok inzetten voor jouw organisatie?
TikTok is een erg goed social mediakanaal om je bedrijf op te presenteren. TikTok is het afgelopen jaar harder gegroeid dan alle andere platformen. Goede redenen om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf:

TikTok is erg laagdrempelig;
Er is weinig concurrentie;
Je kunt enorm veel mensen bereiken door het unieke algoritme van TikTok;
Je kunt ook adverteren via TikTok. 

“Dus.. je kunt adverteren via TikTok. Maar wat maakt het adverteren op TikTok zo interessant voor mijn organisatie?”

De mogelijkheid om te adverteren op TikTok in Nederland is pas sinds een aantal maanden live. Voor de meeste bedrijven is adverteren op TikTok dus nog onbekend terrein. Dit betekent dat:

De kosten laag zijn. De kosten van adverteren op TikTok liggen erg laag in vergelijking met andere platformen. TikTok biedt verschillende soorten advertenties met verschillende kosten. Je kunt op TikTok adverteren vanaf €20 per dag en daarmee bereik je veel meer mensen dan via andere kanalen; 

De engagement rate op TikTok veel hoger is dan op andere sociale kanalen. TikTok heeft op dit moment een engagement rate van 29%. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld Instagram. Instagram heeft een engagement rate van 5% tot 10%;

Je kunt (net zoals op Facebook en Instagram) erg specifiek targets op jouw doelgroep. Je kunt filteren op onder andere demografische gegevens en interesses. Op deze manier komt jouw TikTok ad terecht bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Daarnaast kun je een budget instellen (kosten vanaf €20 per dag) en een call-to-action toevoegen en die linken naar (bijvoorbeeld) je website.

Meer weten over je nou precies moet adverteren op TikTok? Bekijk hier onze whitepaper!

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?

Design en realisatie door Dashed