Een succesvol sollicitatiegesprek: tips en tricks voor recruiters en werkgevers

Een succesvol sollicitatiegesprek: tips en tricks voor recruiters en werkgevers

Sollicitatiegesprekken kunnen spannend zijn voor zowel de kandidaat als de recruiter, tegelijkertijd is het de perfecte kans om de juiste match te vinden. Als recruiter heb je de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het gesprek vlot en prettig verloopt en dat je de informatie verzamelt die je nodig hebt om de kandidaat te beoordelen. Maar hoe doe je dat? In deze blog delen we praktische tips en tricks om ervoor te zorgen dat jouw sollicitatiegesprekken optimaal verlopen en dat je de beste kandidaat voor de baan kunt vinden.

Hoe voer je een goed sollicitatiegesprek?

Als werkgever of recruiter wil je natuurlijk op een efficiënte manier de juiste match vinden. Een goed sollicitatiegesprek voeren is daarom essentieel. Hier zijn enkele praktische tips om je te helpen bij het voeren van een vlot lopend sollicitatiegesprek:

 1.     Sollicitatiegesprek voorbereiden

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor dat je het cv en de motivatiebrief van de kandidaat goed hebt doorgenomen voordat je het sollicitatiegesprek voert. Maak ook een lijst van de belangrijkste vragen die je wilt stellen. Zo kan jij het meeste uit het gesprek halen. Denk na over welke vragen echt belangrijk zijn om een goed beeld van een mogelijke kandidaat te krijgen.

 2.     Stel open vragen

Dit is de manier om een gesprek op gang te brengen en meer te weten te komen over de kandidaat. Vermijd vragen die met "ja" of "nee" beantwoord kunnen worden. Stel in plaats daarvan zoveel mogelijk open vragen. Vraag bijvoorbeeld "Welke werkervaring kan jij gebruiken in deze rol?" of "Hoe ben je in deze sector beland?" en “wat is je het meest bijgebleven bij je vorige werkgever?”.

 3.     Luister actief

Actief luisteren is een van de belangrijkste vaardigheden die je als werkgever kunt hebben. Luister naar wat de kandidaat te zeggen heeft en stel vervolgvragen om meer informatie te krijgen. Dit toont aan dat je geïnteresseerd bent in de kandidaat en zijn of haar achtergrond. Een kandidaat die het gevoel heeft gehoord te worden, zal zichzelf eerder openstellen. Voor beide partijen levert dit daarom een positief resultaat op.

 4.     Let op non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie is net zo belangrijk als verbale communicatie. Het kan je namelijk helpen om meer inzicht te krijgen in de persoonlijkheid en het gedrag van de kandidaat. Ga niet alleen af op je eerste indruk, maar kijk ook naar non-verbale cues die een persoon afgeeft tijdens het gesprek. Een aantal voorbeelden zijn:

Oogcontact: regelmatig oogcontact kan duiden op zelfvertrouwen en openheid, terwijl vermijden van oogcontact kan duiden op onzekerheid of gebrek aan oprechtheid.

Stemgebruik: praat de kandidaat met rustige en duidelijke stem, of is hij schor en trillerig? Dit kan ook iets zeggen over hoe zelfverzekerd een kandidaat is, of hoe een kandidaat zich voelt.

Lichaamstaal: zit een kandidaat rechtop en maakt hij of zij af en toe gebaren die betrokkenheid en interesse tonen, of zit de kandidaat onderuitgezakt en lijkt hij of zij ongeïnteresseerd of verveeld?

 5.     5. Creëer een comfortabele sfeer

Een sollicitatiegesprek kan een zenuwslopende ervaring zijn voor kandidaten. Creëer daarom een comfortabele sfeer waarin ze zich op hun gemak voelen. Bied ze bijvoorbeeld een drankje aan en vraag naar hun dag om het ijs te breken. Zorg dat er een relaxte sfeer is waarin je elkaar beter kunt leren kennen.


Do's en don'ts bij het voeren van een sollicitatiegesprek

Als verantwoordelijke voor het sollicitatiegesprek, is het handig om te weten welke do's en don'ts je in gedachten moet houden tijdens het gesprek. Sommige dingen spreken wellicht al voor zich, maar niettemin belangrijk om voor jezelf te blijven herhalen.

Do's bij een sollicitatiegesprek:

Check Icon

Beoordeel kandidaten op basis van hun vaardigheden, kennis en geschiktheid voor de baan, ze hoeven niet je beste vriend te worden.

Check Icon

Geef feedback over de sterktes en zwaktes van kandidaten en hoe ze zichzelf kunnen verbeteren. Je hoeft dus niet alleen vragen te stellen.

Check Icon

Wees respectvol en behandel kandidaten als gelijken

Check Icon

Sluit het gesprek af met een duidelijke samenvatting van wat er is besproken en wat de volgende stappen in het proces zijn

Dont's bij een sollicitatiegesprek:

Stel geen suggestieve vragen of discriminerende vragen op basis van ras, geslacht, leeftijd, handicap of religie

Stel geen suggestieve vragen of discriminerende vragen op basis van ras, geslacht, leeftijd, handicap of religie

Laat je persoonlijke voorkeur of vooroordeel de beoordeling van kandidaten niet beïnvloeden

Laat je persoonlijke voorkeur of vooroordeel de beoordeling van kandidaten niet beïnvloeden

Onderbreek kandidaten niet en geef geen afkeurende signalen af

Onderbreek kandidaten niet en geef geen afkeurende signalen af

Praat niet te veel over jezelf of het bedrijf, maar laat de kandidaten centraal staan

Praat niet te veel over jezelf of het bedrijf, maar laat de kandidaten centraal staan

Geef geen verkeerde of onduidelijke informatie over de baan of het bedrijf

Geef geen verkeerde of onduidelijke informatie over de baan of het bedrijf

Maak geen valse beloften over de mogelijkheden en carrièrepaden binnen het bedrijf

Maak geen valse beloften over de mogelijkheden en carrièrepaden binnen het bedrijf

Als recruiter heb je dus een bepaalde verantwoordelijkheid tijdens het sollicitatiegesprek. Om deze belangrijke taak te vervullen, heb je een aantal kwaliteiten nodig die essentieel zijn voor jouw succes in deze rol. Wij hebben hieronder een aantal van deze kwaliteiten op een rijtje gezet!

Welke kwaliteiten heb je als recruiter nodig?

Een goede recruiter is niet alleen een expert in het vinden van de juiste kandidaten, maar ook in het opbouwen van langdurige relaties voor toekomstige banen. Je moet een sterk gevoel voor communicatie hebben en in staat zijn om te luisteren naar wat een kandidaat te zeggen heeft. Het is namelijk essentieel dat je snel begrijpt wat kandidaten zoeken en wat hun vaardigheden en ervaringen zijn.

Een andere eigenschap van een goede recruiter is het vermogen om te multitasken. Je zult vaak te maken hebben met meerdere vacatures en kandidaten tegelijkertijd, dus het vermogen om prioriteiten te stellen is zeer belangrijk. Daarnaast is het prettig als je empathisch bent en je een kandidaat op zijn of haar gemak kan stellen.

Een ander belangrijk kenmerk van een goede recruiter is de vaardigheid om snel beslissingen te nemen en te anticiperen op mogelijke problemen. Als je deze kwaliteiten bezit, zul je ongetwijfeld succesvolle sollicitatiegesprekken voeren en de beste matches vinden voor jouw organisatie.

Hulp nodig bij het opschalen van je recruitment?

Wil je weten waar binnen jouw recruitmentafdeling nog winst te behalen valt? Wij gaan graag samen aan de slag! Met onze uitgebreide ervaring en expertise in recruitment helpen wij je met het vinden van het juiste talent. Lees hier meer over wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?

Algemene voorwaarden

Design en realisatie door Dashed