Wat is Employer Value Proposition (EVP)?

Wat is Employer Value Proposition (EVP)?

Misschien ben je nog niet zo bekend met de employer value proposition (EVP), maar het is de basis van een succesvolle employer brand. Een EVP kan het verschil maken voor je bedrijfscultuur, de ontwikkeling van medewerkers en het talent dat je binnenhaalt. Maar wat betekent EVP precies? En hoe zorg je dat jouw organisatie dit effectief inzet. Wij leggen het voor je uit!

Wat is een EVP?

EVP staat voor Employer Value Proposition. Het is de belofte die jij als werkgever doet aan huidige én toekomstige medewerkers, in ruil voor hun inspanning en tijd. Het gaat hierbij niet alleen om een mooi salaris, groeimogelijkheden, enige werk-privébalans, een goede werksfeer, maar ook om de identiteit, cultuur en waarden van je bedrijf. EVP geeft antwoord op de vraag ‘wat levert het mij op’ en is doorslaggevend voor welke werkgever een kandidaat kiest.

Wat is het verschil tussen een EVP en een employer brand?

EVP en employer brand zijn begrippen die nog weleens door elkaar worden gehaald. Hieronder maken wij de verschillen duidelijk.

Employer brand

Employer branding gaat om het werkgeversmerk. Het omvat alles wat je nu als bedrijf doet om je te positioneren als aantrekkelijke werkgever. De boodschap die je als organisatie uitdraagt staat centraal. Daarbij is het van belang dat het beeld dat je schetst overeenkomt met de interne bedrijfscultuur. Anders loop je het risico dat medewerkers zich niet (meer) verbonden voelen met de organisatie. Dat wil je uiteraard vermijden. Door een employer branding strategie te implementeren kun je jouw employer brand bouwen, beheren en verbeteren.

Weet jij wat jouw organisatie uniek maakt en waarom je een aantrekkelijke werkgever bent voor talent? Lees hier meer over hoe wij je helpen met het creëren van een ijzersterke employer branding strategie.

RPO Employee Value Proposition

Anders dan je huidige werkgeversmerk is de EVP een belofte die je maakt. Een manier waarop je de huidige, toekomstige en potentiële medewerkers van jouw organisatie triggert om nu en in de toekomst voor jou te kiezen..

Waarom is een EVP belangrijk?

We haalden het al even aan, een goede employer value proposition is de basis van het employer brand. Dit laat namelijk zien wat de identiteit en cultuur van je bedrijf is, waarmee je talent behoudt en aantrekt.

Vandaag de dag is er veel keuze uit werkgevers. Daarom wil je met de EVP potentiële kandidaten vertellen waarom ze bij jou moeten komen werken én wat het hen oplevert. Het is dus van belang dat jouw EVP naadloos aansluit op de behoeften en wensen van de beoogde doelgroepen. Sommigen beweren zelfs dat de employer value proposition het belangrijkste onderdeel van het recruitmentproces is.

Wij raden aan om een EVP kort en duidelijk te beschrijven. Wij geven je hier een goed voorbeeld van Unilever:

“We are a team of 148,000 people – people with purpose who thrive in our unique culture and make a real and lasting difference to the planet, our society and their careers. With more than 400 brands around the world, there are plenty of amazing prospects at Unilever for career starters and experienced professionals.”


5 criteria waar een EVP aan moet voldoen

Een sterke EVP moet voldoen aan 5 belangrijke eisen: waar, houdbaar, aantrekkelijk, onderscheidend en geloofwaardig. We nemen ze stap voor stap door.

1.     Waar

Wanneer je een EVP opstelt, kijk dan kritisch naar wat je belooft. Kan je hetgeen wat in de belofte staat niet waarmaken, dan loop je een aantal risico’s. Allereerst nemen huidige medewerkers het werk en bedrijf minder serieus als je iets claimt wat in de praktijk niet gebeurt. Ten tweede, zullen nieuwe collega’s teleurgesteld zijn en snel op zoek gaan naar een andere baan. Het is slim om een ronde te doen over de afdeling en te vragen bij diverse medewerkers of de EVP klopt met de werkelijkheid. Betrek het personeel ook bij eventuele aanpassingen die moeten worden gedaan. Kom dus altijd met een eerlijk verhaal!

2.     Houdbaar

Wees je ervan bewust dat je een EVP opstelt voor de langere termijn. Op den duur kunnen aanpassingen natuurlijk nodig zijn, maar het is verwarrend als de EVP om de zoveel maanden wijzigt. Wil je een EVP dat draagkracht heeft binnen het bedrijf én nieuwe medewerkers aantrekt, zorg dan dat deze houdbaar is. We zeggen het nogmaals, bespreek eventuele veranderingen met de medewerkers.

3.     Aantrekkelijk

Het bijzondere aan een EVP is dat het aantrekkelijk moet zijn voor de huidige medewerkers, maar ook voor talent dat in de toekomst bij je komt werken. Wil je meerdere doelgroepen bereiken, dan heeft elk een andere EVP nodig. Ga daarom op onderzoek uit naar wat de prioriteiten zijn van de verschillende doelgroepen. Vervolgens zet je per doelgroep de belangrijkste argumenten op papier om voor jouw organisatie te kiezen. Deze ‘propositie’ kan je uitwerken in verschillende contentvormen. Denk aan vacatureteksten, social media berichten, webteksten, maar ook foto’s, video’s, events en sollicitatieprocedures speciaal ingericht voor de doelgroep. 

4.     Onderscheidend

Een goede EVP is uniek. Alleen zo kan je boven de concurrentie uitstijgen en talent overtuigen bij jou te komen werken. Naast dat je in je EVP aangeeft wat je kan bieden, is het ook essentieel dat je aangeeft hoe je dit mogelijk maakt of faciliteert. Dit maakt de EVP concreet. Stel je belooft de (toekomstige) medewerker dat je met een baan bij jouw bedrijf bijdraagt aan een betere planeet. Leg dan uit hoe dit gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld doordat jouw bedrijf duurzaam afval scheidt of ‘cleanup days’ organiseert waarop je met het hele team buiten gaat opschonen.

 5.     Geloofwaardig

Met het benoemen van praktijkvoorbeelden maak je de EVP ook een stuk geloofwaardiger. Zorg er daarnaast voor dat de EVP overeenkomt met de ideeën die mensen al hebben over je bedrijf. Matchen deze associaties niet met wat je op papier belooft, dan zal je het positieve effect van de employer value proposition missen.


Jouw employer value proposition definiëren?

Wij staan klaar om impact te maken op jouw recruitment. Dit doen wij door onze persoonlijke aanpak en een nieuwe kijk op recruitment. We stellen vast wie jij bent, wat je doet en wat jouw organisatie uniek maakt. Samen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf waardevolle medewerkers behoudt en toppers aantrekt. Meer informatie? Bekijk hier onze dienstverlening!

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?

Algemene voorwaarden

Design en realisatie door Dashed