De arbeidsmarkt kan nog altijd gezien worden als een kandidatenmarkt. Er is in bijna alle sectoren veel vraag, maar het aanbod blijft achter. Een duidelijke candidate journey kan je net dat zetje geven waardoor een kandidaat voor jou kiest. Weet je nog niet precies waar je moet beginnen om jouw sollicitatieproces te verbeteren? In dit blog geven we je 7 praktische tips om jouw candidate journey en experience naar een hoger niveau te tillen.
Wat is een candidate journey?
Voordat we overgaan tot onze praktische adviezen is het belangrijk om te begrijpen wat een candidate journey precies is. Een candidate journey verwijst naar alle stappen die een kandidaat doormaakt in een sollicitatieproces.
Denk daarbij aan het inleveren van een motivatiebrief en cv, het maken van een assessment, het sollicitatiegesprek en het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. Dit worden ook wel de candidate journey touchpoints genoemd. Oftewel, alle momenten waarop een kandidaat met jouw organisatie in aanraking komt tijdens het sollicitatieproces.
Wat is het verschil tussen een candidate journey en een candidate experience?
De candidate experience beschrijft hoe een sollicitant de candidate journey beleeft. Wat vindt de kandidaat van het sollicitatieproces, hoe is de communicatie ervaren en welk gevoel heeft de kandidaat bij het bedrijf? Dit is wat anders dan de journey zelf. Dit zijn namelijk alle contactmomenten die een potentiële kandidaat met jouw organisatie heeft.
Denk bijvoorbeeld aan een sollicitatiegesprek. Dit is een vast onderdeel van de candidate journey, maar hoe een kandidaat dit gesprek ervaart is onderdeel van de candidate experience.
Waarom is een goede candidate experience belangrijk?
Als de candidate journey niet goed op orde is, dan is de kans heel groot dat een kandidaat een negatieve nasmaak overhoudt aan de sollicitatie bij jouw bedrijf of organisatie. Dat wil je natuurlijk koste wat het kost voorkomen. Voorbeelden van factoren die de cadidate journey negatief beïnvloeden zijn:
Kandidaten lang laten wachten op een reactie
Onduidelijke instructies over het sollicitatieproces
Een ingewikkeld aanmeldingsproces
Te veel sollicitatie- en assessmentrondes
Onpersoonlijke feedback
Gesprekspartners die te laat komen tijdens een sollicitatiegesprek
Kandidaten als een nummer behandelen
Wanneer kandidaten een slechte ervaring hebben gehad tijdens het solliciteren, kan dat jouw organisatie duur komen te staan. Niet alleen is de kans klein dat zij zelf nog een keer zullen solliciteren bij jouw organisatie. De kans op slechte mond-tot-mondreclame neemt ook toe. Tegenwoordig gebeurt dat natuurlijk niet alleen meer in de kring op een verjaardag, ook online kunnen kandidaten een negatieve beoordeling achterlaten.
Dit gebeurt bijvoorbeeld op platforms als Glassdoor en LinkedIn. Als je pech hebt, wordt dat door heel veel mensen gelezen. Als een organisatie bekendstaat om een slechte candidate journey zullen minder kandidaten solliciteren, waardoor de kans op nieuwe medewerkers kleiner wordt.
7 tips om jouw candidate journey te verbeteren
Maar goed, laten we de negatieve ervaringen even achter ons laten zodat we kunnen zien hoe jij als werkgever zorgt voor een positieve candidate journey.
Bekijk alle touchpoints die een kandidaat tegenkomt tijdens het sollicitatieproces
Om te zien hoe je de candidate experience verbetert is het belangrijk om eerst de candidate journey in kaart te brengen. Schrijf alle touchpoints op die een kandidaat tegenkomt tijdens het sollicitatieproces. Dit noemen we ook wel candidate journey mapping. Het is belangrijk dat je kritisch kijkt naar elke fase van de candidate journey. Wellicht kunnen er stappen worden samengevoegd of overgeslagen of je komt stappen te kort.Maak het aanmeldproces makkelijk
Er zijn maar weinig kandidaten die zin hebben om een ellenlang aanmeldproces te doorlopen en ook de ‘ouderwetse’ motivatiebrief staat kandidaten vaak tegen. Kijk bijvoorbeeld of je een paar goede vragen kan bedenken die kandidaten kunnen beantwoorden als vervanging van een motivatiebrief.Een bijkomend voordeel is dat alle kandidaten dezelfde vragen beantwoorden en je zo een uitstekende vergelijking kan maken. Geef kandidaten daarnaast de optie om te solliciteren met hun LinkedIn profiel in plaats van een cv. Kortom, maak het jouw kandidaat zo makkelijk mogelijk.
Zorg voor één vast contactpersoon
Solliciteren is voor veel kandidaten best spannend. Een vast contactpersoon met wie je kan schakelen kan een hoop vragen en stress wegnemen. Een contactpersoon kan bijvoorbeeld vragen beantwoorden over de dresscode tijdens een sollicitatie en de reden waarom de vacature openstaat. Ook kan de contactpersoon zorgen voor alle afspraken en de bewaking van een vlot proces. Leg de verschillende stappen in een sollicitatieproces dan ook zoveel mogelijk bij één persoon neer.Versnel het proces
Haastige spoed is zelden goed, maar in het geval van een sollicitatieproces kan een beetje snelheid geen kwaad. Zoals we eerder al benoemden, is de arbeidsmarkt nog altijd krap. Wacht je 2 weken om te reageren op een sollicitatie en zit er steeds een lange periode tussen de gesprekken? Dan is de kans groot dat een kandidaat tijdens het proces afhaakt omdat ze elders al een bod hebben ontvangen. Zorg er dus voor dat recruiters en hiring managers tijd hebben om gesprekken in te plannen en kom tijdig met reacties en feedback.Schets vooraf het sollicitatieproces
Als we een pakketje bestellen dan zijn we gewend dat er vermeld staat wanneer we deze binnenkrijgen. Vaak zie je in een volgschema precies waar je pakket zich op dat moment bevindt. Zo’n zelfde proces kan je tijdens de sollicitatie creëren. Beschrijf in de vacature uit hoeveel stappen het proces bestaat en wanneer een kandidaat een reactie kan verwachten.Stel de mensen met wie de kandidaat het gesprek heeft vooraf voor
Tijdens een gesprek wordt een kandidaat het hemd van het lijf gevraagd. Om ervoor te zorgen dat een kandidaat zich op zijn gemak voelt kan het fijn zijn om vooraf al te weten met wie ze aan tafel zitten. Deel bijvoorbeeld het LinkedIn profiel van de recruiter of manager die deelneemt aan het gesprek. Zo weet de kandidaat wie er tegenover hem zit tijdens het gesprek.Geef én verzamel goede feedback
Tijdens het sollicitatieproces zal je waarschijnlijk afscheid nemen van verschillende kandidaten. Eerder noemden we al het belang dat ook deze kandidaten een positieve candidate experience hebben. Daarom is het belangrijk om te laten weten waarom de kandidaat is afgevallen.Een échte reden is daarbij belangrijk. Met een antwoord als ‘een andere kandidaat paste beter’ zal je geen indruk maken. Wees altijd eerlijk en benoem ook wat de kandidaat wel goed deed tijdens de sollicitatie. Dit is gratis advies wat ze mee kunnen nemen voor de toekomst. Hierdoor zorg je dat een kandidaat altijd een positief beeld heeft van jouw employer brand.
Vergeet ook niet om feedback op te halen hoe de kandidaat het proces heeft ervaren. Zo kan je de candidate journey blijven optimaliseren!
Met al deze praktische tips maak je vast binnen no-time grote sprongen om jouw candidate journey te verbeteren.
De optimale candidate journey realiseren?
Wil jij weten hoe je een optimale candidate journey realiseert? Neem vandaag nog contact op met Recruitment Now. We helpen je graag bij het verbeteren van de candidate journey en experience van al je klanten. Vul het contactformulier beneden in, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!