Het is in de huidige tijd niet altijd makkelijk om de juiste mensen te vinden voor de baan die jij aanbiedt. Dat komt omdat jij niet alleen meer voor een sollicitant moet kiezen, de sollicitant moet ook voor jou kiezen. Maar hoe zorg er nou voor dat jouw bedrijf zó aantrekkelijk is, dat de juiste kandidaat ook voor jou kiest? Het korte antwoord, door een goede employer branding strategie! In deze blog vertellen we er meer over, lees je mee?
Employer branding, korte introductie
Door gebruik te maken van employer branding probeer je als werkgever een goede naam te creëren, zodat mensen graag bij jou komen werken. Door een kijkje in de keuken te geven proberen werkgevers nieuwe medewerkers te interesseren voor een functie bij hun bedrijf. Employer branding gaat voornamelijk over hoe jij als werkgever wordt gezien door jouw doelgroepen van potentiële werknemers.
Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de unieke kenmerken van werken bij jouw onderneming. Dit noemen we ook de USP’s van jouw werkgeverschap. Met jouw unieke kenmerken kan je je onderscheiden van concurrenten en het maakt je herkenbaar voor potentiële nieuwe medewerkers. Wil je weten hoe je achter jouw USP’s komt? Stel jezelf dan bijvoorbeeld deze vragen:
● Waarom willen medewerkers bij jou aan de slag?
● Wat maakt jouw huidige werknemers gelukkig?
● Hoe omschrijven medewerkers onze cultuur?
● Hoe zien sollicitanten onze cultuur?
● Wat vertel ik op een verjaardag als iemand vraagt bij wat voor organisatie ik werk?
De antwoorden op deze vragen vormen het beginpunt van een employer branding strategie.
Wat is een employer branding strategie?
De employer branding strategie is het plan dat je opstelt om je merk als werkgever te bouwen, beheren en verbeteren. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat de employer branding strategie vooral betrekking heeft op de interne cultuur van je bedrijf. Een goede strategie is gebaseerd op hoe het er in de organisatie écht aan toegaat. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je huidige medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf én dat er geen onjuiste indruk ontstaat bij potentiële medewerkers.
Maar waar te beginnen? Zoals gezegd is het identificeren van jouw USP’s ontzettend belangrijk. Kruip in het hoofd van een potentiële medewerker en bedenk of zij enthousiast worden van de USP’s. Houd daarbij rekening met specifieke kernmerken van je bedrijf en de sector waarin je actief bent. Je hoeft je niet voor te doen als een hip Amsterdams reclamebureau terwijl je eigenlijk een IT-club bent uit het zuiden van het land. Iedere organisatie heeft zijn eigen waarden en karakter. En iedere werknemer zoekt iets wat persoonlijk bij diegene past.
Laten we verder kijken naar een aantal praktische zaken. Een employer branding strategie is gericht op de lange termijn en anticipeert op veranderende omstandigheden en trends op de arbeidsmarkt. De strategie richt zich op verschillende elementen. Denk hierbij aan de bedrijfscultuur, de missie en visie van het bedrijf, de arbeidsvoorwaarden, de werkomgeving en de werk-privébalans. Het doel is om potentiële werknemers aan te trekken en bestaande werknemers te behouden, terwijl tegelijkertijd de reputatie van het bedrijf als aantrekkelijke werkgever wordt versterkt.
Employer branding strategie opstellen in 5 stappen
Benieuwd hoe je een sterk werkgeversmerk opstelt? Met dit stappenplan voor een employer branding strategie werk je stap voor stap aan jouw employer brand.
1. Doelstellingen vaststellen
Begin met het identificeren van duidelijke doelstellingen voor je employer branding strategie. Wat wil je bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer gekwalificeerde sollicitanten aantrekken, het personeelsverloop verminderen of je positie als aantrekkelijke werkgever in de branche versterken?
2. Doelgroep definiëren
Begrijp wie je huidige en toekomstige werknemers zijn. Identificeer hun behoeften, waarden en verwachtingen met betrekking tot een werkplek. Dit helpt bij het aanpassen van je employer branding boodschap. Kijk ook op welke kanalen jouw doelgroep actief is.
3. Unieke werkgeversmerk identificeren
De volgende stap is het bepalen van hetgeen wat jouw organisatie uniek maakt als werkgever. Dit kunnen aspecten zijn zoals bedrijfscultuur, normen en waarden, voordelen, groeimogelijkheden, enzovoort.
4. Interne betrokkenheid vergroten
Het is belangrijk om je huidige werknemers betrokken te krijgen bij het opbouwen van je werkgeversmerk. Ze kunnen je beste ambassadeurs zijn. Zorg ervoor dat ze de waarden van het bedrijf begrijpen en ondersteunen.
5. Externe zichtbaarheid vergroten
Ontwikkel een sterke aanwezigheid op relevante platforms, zoals sociale media, carrièresites en branche-evenementen. Communiceer je werkgeversmerkverhaal authentiek en aantrekkelijk.
Hoe zet je jouw employer branding strategie in?
Om het bovenstaande concreet te maken laten we zien hoe jouw werkgeversmerk tot leven kan komen:
- Wanneer je talentvolle werknemers wil aantrekken, moet je zichtbaar zijn voor sollicitanten. Eén van de meest effectieve manieren om een employer brand op te bouwen of te versterken, is door online aanwezig te zijn. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door jouw USP’s te belichten op een pagina op je website. Hiervoor zijn de ‘over ons’ pagina en ‘werken bij’ geschikte plekken. Denk daarnaast altijd aan je doelgroep. Ben je van plan om veel jonge mensen te werven. Zorg er dan voor dat je op een platform als TikTok aanwezig bent. Het is belangrijk om de communicatiewijze te vinden die bij jou past om jouw EVP (employee value proposition) succesvol over te kunnen brengen.
- Investeer in de ontwikkeling van jouw huidige mensen door cursussen en trainingen aan te bieden. Hiermee bewerkstellig je een cultuur waarin werknemers worden aangemoedigd om hun ideeën en feedback te delen. Je creëert daarmee een positieve werknemerservaring.
- Je kunt evenementen organiseren zoals open dagen, webinars, symposia en netwerkevenementen om potentiële werknemers te ontmoeten. Het is ook een ideale mogelijkheid om de cultuur van je organisatie te tonen en werknemers te werven voor openstaande vacatures.
Door een combinatie van deze strategieën kan jij je werkgeversmerk versterken en de aantrekkelijkheid als werkgever vergroten.
Wil jij ook een sterk werkgeversmerk opbouwen?
Wij staan klaar om impact te maken op jouw recruitment. Dit doen wij door onze persoonlijke aanpak en een nieuwe kijk op recruitment. Allereerst stellen we vast wie jij bent, wat je doet en wat jouw organisatie uniek maakt. Daarna gaan we terug naar de tekentafel en zorgen we dat we een sterk employer brand voor je opzetten. Hierdoor weet jouw organisatie straks waardevolle collega’s te behouden en toptalent aan te trekken..
Meer weten? Check onze employer branding dienstverlening!